بررسی درک مطلب زبان آموزان EFL ایرانی در یک محیط آموزشی مبتنی بر فرهنگ: آیا جنسیت نقشی دارد؟ |
کد مقاله : 1293-CNF |
نویسندگان |
احسان نمازیان دوست *1، سجاد شفیعی2 1گروه زبان انگلیسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران 2استادیار ، گروه انگلیسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران |
چکیده مقاله |
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش مطالب فرهنگی بر بهبود درک خواندن زبان آموزان مذکر و مونث ایرانی انجام شد. برای این منظور ، 150 نفر از دانش آموزان سطح بالاتراز متوسط (75 نفر مذکر) و (75 نفر مونث) از میان 250 نفر ، با استفاده از آزمون تعیین سطح آکسفورد (OQPT) انتخاب شدند. شرکت کنندگان در هر جنسیت به طور تصادفی در سه گروه مساوی قرار گرفتند: گروه A : فرهنگ مقصد (فرهنگ انگلیس و آمریکا(Target Culture) (، گروه :B فرهنگ اصلی (فرهنگ فارسی) ( (Persian Culture or Source Culture و گروه : C فرهنگ آزاد (مطالب غیر مرتبط با فرهنگ .(Culture Free) یک پیش آزمون درک مطلب برای ارزیابی درک مطلب از شرکت کنندگان در ابتدای تحقیق اجرا شد. محقق پس از پیش آزمون ، آموزش (Treatment) را در سه گروه انجام داد. هر گروه مطالب درک مطلب را خواندند که نشانگر یک فرهنگ خاص بود. در طول آموزش، برخی از متون مربوط به فرهنگ آمریکای و انگلیس (برای گروه (A)، متون مربوط به فرهنگ فارسی (برای گروه(B) و متون غیر مرتبط با فرهنگ (برای گروه (C)آموزش داده شد. سرانجام در انتهای مطالعه، پس آزمون درک مطلب اجرا شد. نتایج نشان داد که آموزش مطالب فرهنگی گرا ، درک مطلب خواندن زبان آموزان EFL را بهبود می بخشد. علاوه بر این ، نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در پس آزمون درک مطلب در بین زبان آموزان دختر و پسر وجود ندارد. بر اساس یافته ها ، نتیجه گیری و کاربردهای متعدد مطالعه ارائه می شود. |
کلیدواژه ها |
دانش فرهنگی ، جنسیت ، خوانندگان L2 ، درک مطلب ، فرهنگ ایرانی، فرهنگ مقضد |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |