تاثیر نوع گرایش نیمکره مغز بر درک مطلب فعالیت محوردر بین زبان آموزان ایرانی
کد مقاله : 1227-CNF-FULL
نویسندگان
آرمین هرمزی *
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده مقاله
چکیده:
گرایش نیمکره مغز یکی از عوامل تعیین کننده و موثر در یادگیری زبان آموزان می باشد . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر نوع گرایش نیمکره مغز بر درک مطلب خواندن محور آموزان محور در بین زبان آموزان ایرانی بوده است . در راستای نیل به این هدف ، 50 زبان آموز ایرانی در سطح متوسط به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شدند . ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : آزمون تعیین سطح دانشگاه میشیگان، یک پرسشنامه گرایش نیمکره مغز و یک پس آزمون درک مطلب خواندن محور آموزان محور . 4 فعالیت حل مساله ، اختلاف اطلاعاتی ، جیگساو و تصمیم گیری به زبان آموزان ارائه شد و آنان به انجام آنها مبادرت ورزیدند . نتایج مورد تحلیل آماری توصیفی و استنباطی قرار گرفتند . تحلیل آماری اطلاعات نشان داد که تفاوت معناداری بین عملکرد هیچکدام از گروه ها در هیچکدام از آموزان ها وجود ندارد . بنابراین ، نتیجه گرفته شد که گرایش نیمکره مغز یک عامل موثر در موفقیت در درک مطلب خواندن محور آموزان محور نیست . این مساله حاکی از آن است که سایر عوامل فردی مانند سن ، سطح مهارت زبانی ، سبک یادگیری ، دیدگاه ، انگیزه و تمایل به انجام فعالیت ممکن است نقش پر رنگتری در توسعه جنبه های مختلف یادگیری زبان دوم ایفا کنند .
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: گرایش نیمکره مغز، گرایش نیمکره راست مغز، گرایش نیمکره چپ مغز، گرایش متعادل هر دو نیمکره مغز، آموزش زبان فعالیت محور، درک مطلب فعالیت محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی