تاثیر آموزش به شیوه اجتماع پژوهشی بربهبود سواد خواندن درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان دزفول |
کد مقاله : 1224-CNF-FULL |
نویسندگان |
غلامحسین افشاری * مرکز اموزش عالی شیخ مرتضی انصاری . دزفول. ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی(حلقه های کندوکاو) بر سواد خواندن در درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پسر پایه پنجم شهر دزفول پرداخته است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان دزفول که در سال تحصیلی۹۶-۹۵ مشغول به تحصیل بودند. از میان کلاسهای پایهی پنجم دو کلاس سی نفرِه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش، انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش طی 15 جلسه در درس مطالعات اجتماعی به روش اجتماع پژوهشی تحت آموزش قرار گرفتند. گروه گواه طی این مدت به روش سنتی آموزش دیدند. برای ارزشیابی پیشرفت سواد خواندن از نمونههایی از داستانهای آزمون پرلز استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیری نشان داد که اجرای آموزش به روش اجتماع پژوهشی می تواند بر سواد خواندن دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی موثر باشد. به طور کلی نتایج نشان داد که آموزش به شیوهی اجتماع پژوهشی در درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم تأثیر معنیداری بر بهبود سواد خواندن دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی داشته است. |
کلیدواژه ها |
اجتماع پژوهشی، سواد خواندن,آزمون پرلز. |
وضعیت: پذیرفته شده |