آیا گوش کردن به آهنگ های انگلیسی در صحت تلفظ فراگیران زبان ازنظر پیوند آوایی تفاوتی ایجاد می کند؟
کد مقاله : 1211-CNF-FULL
نویسندگان
رامین اسماعیل زاده1، جمیله راحمی *2
1مربی زبان انگلیسی آموزشگاه زبان
2هیت علمی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام خمینی کاشان
چکیده مقاله
علیرغم اهمیت زیادی که صحت تلفظ در تحقق اهداف ارتباطی دارد از ابعاد غالبا مورد غفلت قرار گرفته در زمینه یادگیری زبان های خارجی از جمله زبان انگلیسی است. که این امر تا اندازه ای به عدم وجود یک متد نظام مند برای آموزش تلفظ می باشد. با این وجود استفاده از آهنگ های انگلیسی به عنوان ابزاری کارآمد در پیشرفت ویژگیهای آوایی توجه برخی از محققین را به سوی خود جلب کرده است . در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استفاده از آهنگ های انگلیسی در بهبود صحت تلفظ ازنظر پیوند آوایی طراحی شد. با استفاده از طرح شبه تجربی و روش نمونه برداری آسان از میان فراگیران دختر و پسر آموزشگاه زبان انگلیسی در شاهین شهر اصفهان تعداد 20 فراگیر در گروه آزمایش و 20 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. قبل از آغاز تحقیق توانایی استفاده صحیح از پیوند های آوایی آزمودنی ها با یک پیش آزمون که توسط محقق تهیه شده و روایی و اعتبار آن پایلوت شده بود سنجیده شد. سپس فراگیران طی سه هفته در معرض کار با 32 آهنگ انگلیسی در ژانرهای مختلف قرار گفتند . سپس پس آزمون که همان پبیش آزمون بود در اختیار آنان قرار گرفت. درپایان دوره آموزش با آزمودنی ها مصاحبه نیمه ساختار یافته نیز انجام شد تا نگرش آنان نسبت به استفاده از آهنگ های انگلیسی سنجیده شود. نتایج کمی و کیفی بیانگر آن یود که آهنگ ها می توانند منبع خوبی برای تقویت مهارت تولید صحیح پیوند های آوایی می باشد.
کلیدواژه ها
آهنگ انگلیسی، صحت تلفظ، پیوند آوایی، فراگیران زبان
وضعیت: پذیرفته شده