بررسی مقایسه ای تاثیر تاکید بر صورت در مقابل تاکیدبر معنا در توسعه سواد خواندن |
کد مقاله : 1193-CNF-FULL |
نویسندگان |
لیلا پوشانه * دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد جنوب تهران دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان تاثیر این دو شیوه در کلاس مهارت خواندن بوده است. بنابراین 40 نفر از زبان آموزان با سطح علمی زیر متوسط بر اساس آزمون سنجش توانایی عمومی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. از هر دو گروه پیش آزمون مهارت خوانشی نیز گرفته شد. سپس یکی از گروه ها طبق روش صورتگرا و بر اساس ( دوباره نویسی بر طبق درک از آنچه برایشان خوانده می شد) و گروه بعدی بر اساس روش معنا گرا که بر پایه برقراری ارتباط استوار است، مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از پایان ده جلسه آموزش، یک پس آزمونی از آنچه تدریس شده بود، به عمل آمد. نتیجه حاکی از اختلاف معنا بین دو گروه آزمایشی بود. بدین معنا که گروه صورتگرا موفق تر از گروه معنا گرا عمل نمودند. در رابطه با اثربخشی جامعه آماری از طریق تکمیل پرسشنامه مربوطه نسبت به هر دو نگرش مثبتی داشتند در حالیکه مدرسان زبان ارزیابی متفاوتی از نظر اثر بخشی آموزشی داشتند بدین معنا که برغم ارزیابی مثبت از آمارسنجی هر دو روش در کلاس درس مهارت خواندن،آموزش صورتگرا از منظر آموزش مهارت خوانشی موثر تر از آموزش معنا گرا ارزیابی کردند. |
کلیدواژه ها |
تاکید بر صورت، تاکید بر معنا آموزش مهارت خوانشی، مهارت خواندن بر اساس صورتم را و معنا گرایی |
وضعیت: پذیرفته شده |